J. STANĚK – J. HYNEK – M. FALTOVÁ: Děti a gaming

„Hry nie sú nepriateľom, sú nástrojom. A je iba na nás, ako budeme my a deti tento nástroj používať. Detský záujem o hranie môžeme využiť na to, aby hry prinášali deťom pozitívne zážitky, rozvíjali ich a pripravovali na život.“
Tento týždeň vám dávame tip na najnovšiu knihu na veľmi aktuálnu tému od trojice autorov, ktorí spoločne pôsobia na Jihočeskej univerzite v Českých Budejoviciach. V tejto užitočnej publikácii prinášajú čitateľom aktuálne poznatky a praktické rady, ako s deťmi o hrách hovoriť, porozumieť im a podporiť zdravý prístup k hernému svetu.
Odborný autorský kolektív tvoria:
Jakub Staněk – psychológ špecializujúci sa na psychológiu ešportu a osvetu v téme stigmatizácie PC hier. V tejto knihe prispel znalosťou psychológie digitálnych hier a ich efektov na ľudskú psychiku.
Jan Hynek – metodik prevencie so zameraním na nevhodné správanie učiteľov a žiakov. V knihe sa venuje predovšetkým komunikácii medzi rodičmi a deťmi.
Martina Falatová – pedagogická psychologička, venuje sa motivácii budúcich učiteľov. V tejto publikácii sa zamerala na využitie počítačových hier a ich mechaník vo vzdelávaní a na ich pozitívny vplyv na rozvoj dieťaťa a jeho schopnosti.
Ich spoločná kniha sa tak zameriava na problematiku digitálnych hier v kontexte rodiny, výchovy a vzdelávania. Autori predstavujú digitálne hry v súčasnom svete, vymedzujú základnú terminológiu – gaming, esport alebo progaming. Dozviete sa napríklad, aký je rozdiel, a že vôbec je, medzi pojmami videohry, počítačové hry a digitálne hry a tiež, čo sú to elektronické športy.
Čitateľ získa prehľad o súčasnom poňatí hrania digitálnych hier a zorientuje sa v tejto rozšírenej a populárnej oblasti trávenia voľného času detí a dospievajúcich. Kniha sa venuje aj rizikám spojeným s nadmerným hraním a ponúka konkrétne odporúčania, ako v takýchto situáciách postupovať a na koho sa v prípade patologického hrania obrátiť.
Príručka obsahuje jednak praktické tipy a príklady efektívnej komunikácie pre rodičov a ponúka možnosti, ako hry využiť na rozvoj dieťaťa. Autori tiež vyvracajú časté mýty týkajúce sa hrania videohier a odpovedajú na najčastejšie otázky rodičov spojené s herným svetom ich detí.
Okrem toho má publikácia ešte jednu nosnú tému – autori zasadzujú problematiku digitálnych hier aj do prostredia školského systému a predstavujú ich úlohu v kontexte vzelávania. Týmto môže byť veľmi zaujímavá a prínosná aj pre všetkých študentov pedagogiky, diplomantov, súčasných či budúcich učiteľov a vychovávateľov, a to hlavne so špecializáciou na inovácie vo vzdelávaní, počítačom podporované vyučovanie alebo aktivizačné metódy či využitie informačných technológií vo vyučovaní vo všeobecnosti.
„Dnešní žiaci majú tendenciu nevenovať pozornosť pri výuke prakticky ničomu, čo ich nejakým spôsobom nezaujme alebo na nich nemá bezprostredný vplyv.
Podľa odborníkov je ideálnou školou tá, ktorá je hrou od začiatku do konca. Neznamená to, že by deti mali sedieť v laviciach za počítačmi a stráviť celý deň pilovaním pozornosti pri strieľaní po nepriateľoch a trénovaním mozgov na logických hádankách z rôznych detektívnych videohier. Princípom zostáva predovšetkým využitie potenciálu hier a na ich základe a námete vytvorenie zmysluplnej aktivity, ktorá deti zaujme a do ktorej plnenia sa dokážu úplne ponoriť a venovať jej vďaka pútavosti maximálnu pozornosť. Jedine tak prebieha naozajstné a skutočne hĺbkové učenie.
Ponúka sa minimálne navrhovať niektoré učebné aktivity tak, aby si napríklad vypožičali kľúčové mechanizmy a stratégie z najpútavejších multiplayerových hier.“
V skutočnosti nejde iba o fiktívny nápad. Ako takýto projekt v praxi vyzerá sa dozviete na inšpiratívnom príklade z reálnej verejnej strednej školy v New Yorku.
Na konci knihy nájdete niekoľkostranový slovník odborných pojmov a rozsiahly zoznam odporúčanej literatúry.
Vydavateľské údaje: Praha: Grada, 2025
Signatúra: svkpoA 257 822
Zdroj: